Bij de reddingsoperatie kan Opel waarschijnlijk rekenen op een
overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro. Daarnaast zullen de bezittingen
van de autofabrikant in een stichting worden ondergebracht, waardoor
schuldeisers van GM er geen aanspraak op kunnen maken als de Amerikaanse
autogigant failliet gaat. De Duitse regering moet zich nog over het akkoord
buigen.

Raamwerk
"Er is overeenstemming over een raamwerk. Het doel is om nu zo veel mogelijk
details uit te werken voordat er overleg plaatsvindt met de Duitse
bondkanselier Merkel om vandaag tot ondertekening van een intentieverklaring
te komen”, zo zei een bron.

Eerder op de dag was er veel onduidelijkheid of een redding van Opel zou
slagen. De Italiaanse autofabrikant Fiat liet weten geen interesse meer te
hebben om verder te praten. Ook van Magna, producent van auto-onderdelen,
werd gezegd dat het uit het crisisoverleg zou stappen.

300 miljoen euro
Volgens de Britse zakenkrant Financial Times heeft Magna zich nu bereid
verklaard om met 300 miljoen euro over de brug te komen om Opel op de been
te houden. GM had donderdag de Duitse regering om zo’n kapitaalinjectie
gevraagd, waar de Duitse onderhandelaars boos op hadden gereageerd.

Magna is een belangrijke partij in de autowereld. Het Canadese concern,
opgezet door de Oostenrijkse emigrant Frank Stronach, levert auto-onderdelen
aan vele fabrikanten en assembleert ook auto’s. De omzet van het bedrijf
bereikte in 2007 een piek van meer dan 26 miljard dollar. Daarna is het ook
meegezogen in de malaise van de auto-industrie.

Opdracht van GM
Opmerkelijk is dat Stronach in de jaren zestig van de vorige eeuw zijn entree
in de auto-industrie maakte door een opdracht van GM.

Magna, gevestigd in Aurora in de Canadese provincie Ontario, telt ongeveer
70.000 werknemers en heeft wereldwijd 326 onderzoekscentra en fabrieken. Het
concern heeft volgens het jaarverslag van 2008 geen activiteiten in
Nederland.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl